Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Sunday, 19 February 2012

Hukum Makan Dalam Talam

Ramai yang mengatakan bahawa makan di dalam talam bukan sunnah nabi SAW. Tiada hadis makan dinyatakan secara direct. Apa yang saya lebih suka untuk nyatakan ialah makan berjemaah. Walaupun kita makan menggunakan pinggan tetapi semua makanan kita kongsikan bersama. Ini lah perkara yang dapat dicapai dengan menggunakan talam. Saya tidak mengatakan dengan menggunakan pinggan tujuan dan maksud yang sama tidak dapat dicapai… tetapi adalah terlebih baik untuk menggunakan talam.





Berkumpul menghadapi hidangan dan makanan secara berjama’ah adalah suatu yang dianjurkan bagi kaum muslimin di samping akan mendapatkan keutamaan berdasarkan hadits berikut:

“Berjama’ahlah dalam menyantap hidanganmu dan sebut nama Allah padanya, nescaya akan mengandung berkah bagimu” (Silsilah Hadits-hadits Shahih no. 664).

Hadis ini dikhabarkan oleh Rasulullah berkenaan dengan seseorang yang datang kepadanya dan berkata:

Wahai Rasulullah, kami ini setiap kali makan tidak pernah kenyang.Maka Rasulullah berkata: Pasti masing-masing kamu makan sendiri-sendiri.Dia menjawab: Benar ya Rasulullah.Rasulullah berkata:

Berjama’ahlah dalam menyantap makananmu.

Hadits di atas memerintahkan kepada kita agar setiap kali makan supaya makan bersama-sama sebab makan sendiri-sendiri itu disamping akan membuat masing-masing orang yang makan itu tidak akan kenyang (seperti kata sahabat di atas) juga tidak mendapatkan berkah/kecukupan. Kerana kecukupan itu akan diperoleh dengan makan bersama, meskipun jumlah peserta hidangan bertambah, sebagaimana kata Nabi SAW:

“Makanlah berjama’ah dan jangan bercerai-berai, sesungguhnya makanan satu orang itu cukup untuk dua orang”.

“Sesungguhnya makanan satu orang itu cukup untuk dua orang makanan dua orang cukup untuk tiga atau empat orang dan makanan empat orang cukup untuk lima atau enam orang. (Silsilah hadits-hadits shahih no. 895).




No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum.
Segala komen membina sangat digalakkan untuk sebarang penambahbaikan dan perkongsian idea.

Cool Neon Green Outer Glow Pointer

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...