Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Monday, 21 November 2011

Sekadar Renungan

"Jangan bangga dgn handphone mahal/canggih, kerana alat komunikasi yg boleh menyelamatkan kita adalah DOA "
''Jangan bangga dgn rumah mewah, kerana rumah terakhir kita adalah KUBUR
''Jangan bangga dgn title/gelaran, kerana title kita yg terakhir adalah... ALMARHUM"
"Jangan bangga dgn wajah yg cantik/handsome, kerana wajah kita yg terakhir adalah TENGKORAK "
"Jangan bangga dengan kereta mewah ANDA, karena kereta terakhir ANDA adalah KERANDA JENAZAH"
"Jangan Sombong dengan Tempat tidur, Kerana yg terakhir adalah TANAH",,

✔ Ruginya orang handsome tak solat, Nabi Yusof yang handsome pun solat.
✔ Ruginya orang cantik tak solat, Saidatina Aisyah yang cantik pun solat.
✔ Ruginya orang kaya tak solat, Nabi Sulaiman yang kaya pun solat.
✔ Ruginya orang sederhana tak solat, Nabi Muhammad yang sederhana pun solat.
✔ Ruginya budak-budak tak solat, Hasan dan Husin budak pun solat.

Tudung



Peliharalah aurat anda


Bertudung bukan paksaan tetapi lebihkan kepada keinsafan.Dalam setiap perbuatan kita mulakan niat.Begitu juga dengan bertudung.Janganlah asal nak bertudung je kita nak tunjuk kita ni taat.Alamat,pahala tiada dosa bertimbun.Islam suruh kita pakai manis bukan pakai tudung tapi telanjang.Atas tutup tapi bawah bukak sana sini.Islam tak mengajar kita untuk berfesyen sebegini.

Tuntutan menutup aurat datangnya dari Allah s.w.t.Adakalanya kita lebih mengagungkan fesyen dan tuntutan nafsu.Penting sangat ke fesyen?Fikirkan lah mengenai situasi ini



INGATLAH!!!

Walaupun kita hidup pada zaman era yang maju tapi iman tak pernah ikut peredaran masa.

Tudung wanita Islam ialah labuh dan menutup dada
Tudung wanita Yahudi ialah labuh dibelakang 
Tudung wanita Nasrani ialah nampak rambut.


 


Bulan-Bulan Islam


Muharram
Muharam  ertinya diharamkan. Bulan ini merupakan bulan yang termasuk dalam senarai bulan-bulan yang diharamkan berperang.

Safar
Safar adalah bulan ke-2 dalam bulan Islam yang bererti kosong, kerana penduduk Arab ketika itu keluar dari kampung mereka kerana berperang dan mencari makanan sebagai persiapan menghadapi musim panas. Rumah menjadi kosong.

Rabiulawal dan Rabiulakhir
Rabiulawal dan Rabiulakhir ertinya musim bunga iaitu biasanya waktu ini pokok mengeluarkan bunga dan tumbuhan menghijau. Rabiulawal dan Rabiulakhir merupakan bulan Islam yang ke-3 dan ke-4.

Jumadilawal dan Jumadilakhir
Jumadilawal (Jumada al-Awwal)  dan Jumadilakhir (jumada al-Akhir) , merupakan bulan ke-5 dan ke-6. Perkataan Jumada bermaksud kemarau di mana bulan ini merupakan musim kemarau yang bermula pada bulan Jamadilawal dan berakhir pada Jamadilakhir.

Rejab
Rejab adalah bulan ke-7 pula bermaksud mengagungkan dan membesarkan. Menurut sejarahnya, bulan Rejab dimuliakan orang Arab dengan menyembelih anak unta pertama dari induknya. Pada bulan ini dilarang berperang dan pintu Ka'bah dibuka.

Syaaban
Syaaban bererti berselerak/ pecahan yang banyak, di mana pada zaman Arab sebelum Islam mereka keluar bertebaran pada bulan ini setelah terpaksa berkurung di rumah ketika bulan Rejab. Pada bulan ini juga, mereka keluar beramai-ramai mencari air dan makanan.

Ramadhan
Ramadhan merupakan bulan ke-9 dalam kalendar Islam. Ia bererti terik atau terbakar, kerana kebiasaannya pada bulan ini, cuaca sangat terik dan panas di Semenanjung Arab. Dan setelah Islam menapak, bulan ini merupakan bulan puasa bagi umat Islam.

Syawal
Syawal pula dinamakan sempena dengan musim di mana unta kekurangan susu pada waktu ini. Syawal dalam bahasa Arab berasal dari kata kerja Tasyawwala yang bermaksud sedikit atau berkurangan. Manakakala setelah kedatangan Islam, Syawal merupakan bulan peningkatan kebajikan setelah melewati masa latihan pengendalian diri selama sebulan penuh dengan puasa Ramadan. Pada awal bulan Syawal, kaum Muslim merayakan Hari Raya Idul Fitri atau perayaan yang menandai kemenangan melawan hawa nafsu. Syawal merupakan bulan ke-10 dalam kalendar Hijrah.

Zulkaedah
Zulkaedah merupakan bulan ke-11, ia merujuk kepada kebiasaan penduduk Arab zaman sebelum Islam tidak berperang kerana ia termasuk dalam bulan-bulan haram berperang. Perkataan Kaedah itu berasal dari 'Qa 'ada' yakni duduk.

Zulhijjah
Zulhijjah adalah bulan ke-12 dan bulan terakhir Hijrah. Ia disebut Zulhijah (Ar.: Zu al-Hijjah) yang berarti "yang empunya haji". Pada zaman sebelum kedatangan Islam, bulan ini merupakan bulan untuk melakukan ibadah haji ke Mekah (Ka'bah). Setelah kedatangan Islam, ibadah haji masih tetap dilaksanakan pada bulan Zulhijah yakni pada tanggal 8, 9 dan 10 Zulhijah.

Friday, 18 November 2011

Pahala Dalam Kehidupan Harian (komik)



Renung-renungkan Dan Selamat Beramal









Muslimah sejati



 
Muslimah yang diredhai Allah S.W.T 


 
1. Perempuan yang bergelar muslimah memang tak guna kain yang nipis untuk membuat bajunya, sehingga terbayang kulitnya.

2. Perempuan yang mengakui dirinya beragama islam memang tak guna rantai kaki yang berloceng utk dililitkan pada kakinya.Dia tahu sekiranya dia memakainya juga dia telah melanggar larangan Allah dalam ayat 31 surah An- Nur.

3. Perempuan yang mengakui dirinya ana muslimah memang tak guna minyak wangi yang baunya semerbak.Bukan tidak boleh berwangi-wangi tetapi bersederhanalah dlm pemakaian wangian tersebut.

4. Perempuan yang kuat pegangan islamnya memang tak guna kata- kata yang keji, kerana dia tahu sesiapa sahaja yang bercakap perkara yang keji adalah mereka yang rendah akhlaknya.

5. Perempuan muslimah tak guna masa berborak untuk mengatakan hal-hal orang yang disekitarnya atau dengan kata lain mengumpat, memperkatakan keabaian saudaranya.

6. Perempuan yang berpakaian berdasarkan syariat islam memang tak guna tudung tiga segi yang apabila memakainya diselempangkannya sehingga nyata bentuk perbukitan pada badannya (tudung siput babi).

7. Perempuan yang memahami etika dalam islam memang tak guna lenggok bahasa yang boleh menggoda seorang lelaki.Sememangnya suara perempuan bukanlah aurat, jika aurat maka Allah tidak akan menjadikan perempuan boleh berkata-kata.Bertegaslah dalam percakapan, jangan gunakan suaramu untuk menarik perhatian lelaki sehingga menjadi fitnah buatmu.

8. Perempuan yang menjaga maruah islam memang tak guna alat make-up untuk menonjolkan kejelitaannya melainkan di hadapan suaminya sahaja.

9. Perempuan islam tak guna kain tudung yang jarang-jarang seperti jarangnya jala yang digunakan untuk memukat haiwan akuatik. Kerana apabila memakai tudung seperti ini, akan nampak juga bahagian yang sepatutnya ditutup rapi dari pandangan orang lain.

10. Jadilah perempuan islam & muslimah yang B E R G U N A





وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب

Ertinya : "Sesiapa yang membesarkan syiar Allah (berkorban) mala ia adalah dari tanda ketaqwaan hati"
(Surah Al-Hajj 22: 32)









Monday, 7 November 2011

Pemimpin Sejati




Kalau Sayalah Jadi Pemimpin
www.iluvislam.com



 Kalau sayalah jadi Tuan Menteri,

saya tak tahu mana nak lari,

sebab saya tahu Allah tanggungjawabkan saya dengan apa yang saya pimpin.

Dan apa harta rakyat yang saya diamanahkan.

Dan kebajikan rakyat yang perlu saya pertahankan.

Dan kezaliman serta penindasan yang perlu saya hapuskan.

Dan Islam yang benar dan sahih yang perlu saya tegakkan.

Tuan Menteri rasa Tuan mahu lari ke mana?


Kalau sayalah jadi Tuan ketua,

boleh beruban saya hari ke hari,

memikirkan sudah terbaikkah khidmat saya kepada rakyat.

Sudahkah rakyat terbela?

Sudahkah yang miskin diberi makan?

Yang muda diberi pendidikan,

yang kaya dibersihkan hatinya.

Yang tua diberi cinta,

dan yang kecil pula sentiasa dibina.


Kalau sayalah jadi Tuan Patinggi,

saya tak tahu jawatan dan harta saya mahu ke mana.

Sebab saya mati nanti, anak-anak dan waris yang takutnya berebutan.

Kerna saya tahu bukan itu patutnya saya wariskan.

Dan saya juga risau melihat di kiri kanan jalan mereka,

tak berumah, tak berdapur, tak belajar,

tak punya hidup seperti saya.

Adakah saya sudah buat apa yang patut saya buat?


Sebab itu saya bukan kamu Tuan Menteri, Tuan Ketua, Tuan Patinggi.

Saya tak mampu berbuat macam kamu.

Tuan-tuan semua memang hebat.

memang amanah, memang kuat, memang mantap.

Tuan-tuan sudah membela rakyat.

Tiada lagi rakyat miskin tertindas.

Tiada lagi jerung-jerung dan buaya menyiksa mereka tak berdaya.

Tiada lagi tanah peribumi dijual dan digadai.

Tiada lagi anak-anak muda berseronok terbiar.

Islam, Tuan-tuan jadikan sebagai dasar.


Syurga untuk Tuan-tuan...

Syurga untuk Tuan-tuan...

Kalaulah syurga itu yang Tuan mahukan...




Saturday, 5 November 2011

Komik Khas Aidiladha: Pengorbanan Bermakna



Kerana Manisnya Pengorbanan ( khas Aidiladha)
www.iLuvislam.com
Pelukis & Skrip : Han Ri









Salam Aidiladha

Memaknakan Aidiladha Dengan Hati
www.iluvislam.com


Erti Hari Raya Aidiladha :-

Apa agaknya erti Hari Raya Qurban buat setiap daripada kita? Jika soalan ini diajukan kepada anda yang membaca. Apakah jawapan yang bakal diberi?

"Menghayati pengorbanan Nabi Ibrahim".

"Menghayati erti berkorban".

Pasti banyak jawapan yang akan diberikan secara spontan.

Saya menyoal lagi, apakah jawapan ini datang dari hati? Apakah jawapan ini merupakan pandangan dan pemerhatian kita sendiri .Mungkinkah jawapan ini hasil daripada copy-paste daripada seseorang?

Bukanlah ingin saya mengatakan salah untuk menjawab menggunakan pendapat ustaz ataupun ustazah yang memberikan pengertian Hari Raya Qurban. Jauh sekali saya ingin menyatakan maklumat di majalah serta buku-buku agama itu salah. Cuma, saya suka untuk membawa semangat carilah jawapan dari dalam hati.

Mencari Erti Dari Dalam Hati :-

"Jangan banyak bertanya. Boleh sesat".

Satu ayat yang pernah singgah dalam hidup saya. Mencari itu sesat? I listened.

Namun selepas suatu ketika, semakin mengenal Islam, semakin saya memahami erti pencarian. Hidup sebagai seorang Muslim ini perlu penuh pencarian. Pencarian sepanjang kehidupan! Proses pencarian itu melibatkan berfikir dan bertanya. Tidak dapat tidak. Membawa dimensi baru dalam pemikiran bahawa mencari agar tidak sesat. Ertinya, tidak mencari lebih menyesatkan!

Berbalik kepada erti Hari Raya Aidiladha. Sememangnya digalakkan untuk kita membaca artikel berkaitan dengannya. Tidak membaca boleh membawa sesat juga. Taklid buta. Cumanya, saya ingin membawa semangat, nilailah kembali hasil bacaan. Fikirkan dan simpulkan. Kita semua pernah belajar membuat kesimpulan dalam matapelajaran Bahasa Melayu bukan? Mudah sahaja right?

Carilah erti agar kita akhirnya mempunyai satu pandangan dan jawapan yang tersendiri. Erti Hari Raya Qurban yang lahir daripada hati.

Setiap daripada kita berbeza. Punya kisah yang berbeza. Ambillah iktibar daripada peristiwa Qurban untuk disesuaikan dengan kisah kehidupan kita. Apakah pengorbanan yang ingin kita lakukan?

Mungkin ini membantu kita menjawab erti Hari Raya Aidiladha kita pada tahun ini. Ambillah masa sekejap untuk berfikir dan mencari jawapan. Jawapan itu ada di dalam hati. Jujur pada diri. Berdoalah tatkala mencari, Allah mendengarnya.

Justeru, Saya bertanya sekali lagi pada pemilik hati-hati yang membaca.

"Apakah erti Hari Raya Aidiladha buat anda?"

Ambil masa, tanya pada diri, berfikir dengan tenang, selamilah hati. InsyaAllah, jika bukan saat ini, pasti akan bertemu jawapannya. Syaratnya perlu teruskan mencari.

Seruan saya, marilah memaknakan Hari Raya Aidiladha. Mencari erti dengan mata hati. Mencari erti dengan sabar dan solat.


Friday, 4 November 2011

Cinta Kudus



                                                                      Titisan rindu hiasi taman kasih 
                                                  Tanda Ilahi merahmati cinta abadi
                                                    Seharun kasturi seindah pelangi
                                                  Sedamai hati memiliki cahaya Ilahi
                                                     Kurnia Tuhan untuk hambaNya
                                 
                                                                      Cinta kudus kan terus bertakhta
                                                           Bersemi mewangi di jiwa
                                                     Bagai butir permata yang indah
                                                         Bagai sinarya malam senja
                                                          Iman dan taqwa saksinya

                                                Bagai air yang mengalir tiada akhirnya
                                             Janji kepastian suka duka dijadikan iktibar
                                                  Dihujung penantian kecapi gemilang
                                               Bagai air yang mengalir tiada akhirnya
                                             Mekar di hati indah buana dirahmatiNya

                                                                       Cinta kudus kan terus bertakhta
                                                       Bersemi butir permata di jiwa
                                                     Bagai butir permata yang indah
                                                       Terang sinarnya malam senja
                                                         Iman dan taqwa saksinya


                                                                Impian inginkan melihat ketenangan
                                               Hidup bahagia penuh kasih dan sayang
                                                  Mimpi kedamaian harap kenyataan
                                                    Seluruh insan menjalinkan ikatan
                                                    Kurnia Tuhan untuk hambaNya

   
                                                   Cinta kudus kan terus bertakhta
                                                        Bersemi mewangi dijiwa
                                                    Bagai butir permata yag indah
                                                 Terang sinarnya malam senja (2x
)

                                                          Terus bertakhta...........




 
Cool Neon Green Outer Glow Pointer

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...